Puasa Day #1

Selamat berpuasa   semua. Seperti biasa, bila puasa beriya2 aku mencari   resipi   siap buat list   sampai 30 hari nak masak apa everybody (free sangat ke ko cik sar oiii).. dan kawan aku si fae pun dan buat list macam ni since years.. dia siap hapload kat ig lagi..  aku tak berapa gemar makan bukak puasa kat luar..sebabnya;
1. Ramai   orang .. aku kan anti sosial.tak kuasa nak bersesak2 queue amik food.lepas tu nak solat pun susah..dapat lak tmpt yang   kasi ruang solat   kecik dan jauh..
2. Kami memang tak makan banyak.. rugi bawak makan buffet. 
3. Mahalnya wehh makan bukak puasa kat luar. Dengan merujuk  fakta no 2 dan fakta yang kami ni bukan orang   ada-ada (bak kata p ramlee) baiklah kita masak.
*panjang kan justifikasi (lepas beberapa   hari cik sar up entry makan kat hotel..sure mengundang   kata nista rakan2..lalalalala)
Utk hari pertama aku masak ayam roasted, sambal ikan bilis, salad telur dan fettucini carbonara. Ayam roasted tu aku combine kan   resipi kakak aku & resipi mil aku.. kang aku kasi  kat bawah.. semua bahan2 aku siapkan malam before sahur..dan masa sahur just perap semua..senang jek..
Fettucini tu hakim   yang nak..sekali dia x makan pun..dia nak burger pula . Mengada kan..
Resipi fettucini mohon tengok je kat belakang botol prego tu..Cumanya   aku tambah daging kisar, cendawan butang , cheeese dan susu. Bila masa nak tambah tu.. daging dan cendawan tambah awal2. Cheese dan susu tambah   kat akhir2 .. gitewww . . *macam x  mo kasi tau je kan .
Ayam roasted  :
Bahan2
1. Ayam seekor (aku belah   2 supaya   senang   dan cepat   masak..dan aku rebus dulu selama lebih kurang 10 minit)
2. Jintan   manis, ketumbar,lada hitam (sesudu setiap satu) aku tumbuk sampai   lumat (aku x jumpa grinder aku letak mana..gigih menumbuk..
3. Kicap, osyter sos, serbuk pati ayam
Cara:
1. Ayam dah direbus, sejukkan sekejap dan kendian sapukan semua bahan2 pada ayam.
2. Balut dengan aluminium   foil ..letak dlm fridge..biarkan   semalaman
3. Panaskan oven 200 degree dan set timer 1 jam.. masak ayam..
Senang   kan..kalau x de banyak masa, mmg seswai sangat masak ayam cenggini..
By the way, kali ni bazar ramadan betul2 dah depan rumah aku.. jemnya jangan cakap..siap parking2 depan rumah iols..aku macam x boleh balik kije ikut jalan  depan adni  dan kawasan mall baru yy tengah buat tu sebab sure
jem juga bersama2 orang2 pasar ramadhan tu..nasib baik la nak masuk melawati ni ada banyak jalan lain.. 
Kalau aku rajin, aku letak lagi gambar hari2 next  ye..tp Biasalah   gambar main tangkap je..tabahlah..

0 ulasan diberikan: