Queenstown to Lake Tekapo to CHC

Satu perkara menarik pasal bandar QTN ni ialah dia x de traffic lite ( kat pusat bandar). And everybody know that they have to keep give way to right. Kat every simpang, ada letak papan tanda bulat warna hijau dan itu lah tandanya yang kita kena kasi jalan kepada orang belah kanan. and, it's works. Aku x tau le kalau kat Malaysia kau cuba buat gini, apa akan jadi. Tp apa salahnya mencuba kan, mebbe akan berjaya.

As per advised oleh kawan opis aku, kalau nk beli souvenir, beli kat QTN, maka, mmg gigih aku beli kat sini.. harga mmg murah.. Si Kim kim mmg pantang masuk kedai, dia gigih gak masukkan barang dalam bakul..mungkin dia berhalusinasi yang mak dia adalah cop duit kat Mesia.. dai masuk dalam bakul, aku keluarkan..dia masuk aku keluarkan..last2, kami kena gilir2 beli barang..Hasben aku sungguh2 beli baju Rugby World Cup tu..aku?? emm..x minat ok.. dia kununnye nak satu family ada baju tu.. emm.tp bile aku tengok harganye, terus aku x rasa x seswai. hihhi.. So, dia beli untuk dia plus anak2 .. Boleh beli satu handbag Coach untuk aku ok.. tp x leh nk bising la..sebab kalau aku beli handbag dia x penah bising..so, aku ikutkan je laa..

Dari QTN, kami bertolak pulang ke CHC via Lake Tekapo. Kami tido satu malam kat Lake Tekapo. nothing much to do here. JAlan2 kat tasik, tengok church (apa ek nama dia aku lupa) tp kecik je ..

Esoknye pagi2, kami bertolak balik ke CHC.. masing2 dah penat, so semua diam je dalam kereta. Masing2 dah rindu nasi lemak, mee goreng.. so, melayan perasaan je la..
Sampai CHC, ada banyak masa lagi, since flight kami kul 4 petang.. So, kami pegi jalan2 kat Botanical Garden dulu.. masa nk gi hantar kereta leh sesat pulak. mmg kelakar la . pusing2 satu area tu nak kampeni yang kami sewa kereta ..padahal seberang jalan je..

Gambar as usual ada kat FB.. now, let me prepare for our next trip on May.. daaaa

From Fox Glacier to Queenstown

Dari Franz Josef, kami bertolak ke Fox Glacier. Sebenarnya kami dah terlepas simpang, tp atas kegigihan kami yg nak jugak Glacier dari dekat, maka kami pun patah balik dan jumpa juga Fox Glacier yang indah ini..

Kalau kau jerit kat sini, mmg ala2 leh bergema suara kau..tasik dia sungguh biru ok..cam cermin gitu..dan juga sejuk. Mula2 tu aku bajet nk jalan sampai ujung sekali, tp dah separuh jalan aku cam seram..ada signboard yang kalau di translatekan " berhati2 uols, batu mungkin akan jatuh" .. Ceh..buat seram je .. dah la aku pegi dengan anak dan suami.. x rela tau kena hempap batu kat sini..

Kami ambil angin kejap.. then terus drive ke Queenstown..
Yang kelakarnye, mmg jalan ni jalan jauh tau... Tp harus diingat..CANTIK.. Kami banyak kali gak singgah kat tmpt2 ni..tasik2 .. sungguh cantik tmpt2 tu..

Sampai kat simpang Wanaka, kami ikut jalan Crown Range untuk ke Queenstown. *sebab kawan aku cakap jalan tu dekat.. dekat mmg dekat uolss.. tp menyesal aku ikut situ, sebab jalannya sangat berliku.. aku x sempat tangkap gambo sebab nebes sangat.. *walhal bukan aku drive pun..

Malam pertama kami dok Queenstown, hotel tu x best lansung ok. *semua hotel aku dah siap2 book & bayar dari KL.So, sebab dah bayar, kena la dok je kan...ini hotelnye.

Tp bagi aku, walaupun dia buruk dan x best, tp pemandangan nya sangat cantik..

Kami makan kat Nando's petang tu. Kat QTN ni mmg senang je cari makanan halal..so x yah la gundah gulana sangat..

The next day, kami mmg jalan beriya ok.. Mula2 kami pegi ArrowTown. ArrorTown ni adalah kawasan awal2 petempatan kat QTN. Kat sana dia buat macam town zaman2 koboi..cantik sangat..ada muzium bagai.. Aku lupa berapa charge masuk dia..

Lepas tu kami pegi tempat bungy jump. Anak aku beriya la nak terjun, tp x leh uols..umur dia baru 8 tahun masa tu..had umur adalah from 10 tahun..

Dari situ, kami pegi Puzzle World kat Wanaka, pun aku lupa berapa bayaran masuk dia.. dah lama kot..tp mmg berbaloi2 dan best sangat..

Malam tu, kami dok apartment (dia kata apartment , tp sebenarnye rumah 2 tingkat..sangat cantik..bape ek..satu malam aku bayar NZD250 kot.. ada 2 bilik, dapur, ruang tamu..sangat selesa..Apa ek namanye,haa..Queestown Gateway Apartment..betul2 kat depan Nando's tu.

Banyak menda nk citer..tp aku ingat2 lupa la pulak..esok aku sambung lagi..now ada kije kena settle.daaaaa

From Chrischurch to Franz Josef

Ini cerita lama, Oct 2011, but since x de apa2 nk tulis, aku ingat better aku tulis pasal masa aku jalan2 ke NZ last yr..Sementara aku masih ingat details. Nanti boleh la jadi ingatan di kemudian hari. Aku kena buat banyak entry sebab aku nk cerita by tempat yang aku bermalam masa kat NZ.

Kami sampai CHC dah tengah malam. Dalam kul 11 lebih rasanye.. terus kuar tunggu coach datang..dah la sejuk kat luar airport tu. Ada satu lagi family dari France pun tunggu kat luar sekali ngan kami, tp mereka relaks je. Ye la .. dah biasa kekdanye sejuk2 gitu. Actually hotel yang kami tinggal kat CHC mmg dekat dengan airport, dan mmg sangat convenience.. Staff2 dia pun sangat baik..aku suka.. Bawah ni nama hotel tu:

Dah check in semua dalam kul 1230..dan kebabom.. Jet lag tu mmg ada..terkebil2 la aku.. tp budak2 ni hefi je .. ehh orang tido la..esok baru kita jalan2., x tau pukul bape tido..

Esoknye, kami suh orang hotel hantar kami pegi Airport sebab kami dah book kereta, and the company yang sewa keta tu akan ambil kami kat Airport.. Sini mmg banyak sangat kampeni2 sewa kereta, and again, hospitality orang2 NZ ni mmg superb.. ye la..mereka ni mmg negara pelancongan kan.. so mmg pandai cakap la.

Dah dapat kereta, perkara pertama kami buat is jalan2 CHC cari makan..beli fish & chip, beli chips, beli air.. then balik hotel..Sempat lagi kami jalan2 CHC sebab kebetulan hari tu is first time depa bukak town center since gempa yang besar tu.. CHC ni mmg dah banyak rosak la. Church la yg banyak affected. Masa aku jalan2 kat luar2 sikit, nampak la area2 rumah depa yang depa letak sign *red zone, green zone , yellow zone.. aku x paham menda..mebbe itu dia nyer tanda bencana kot..

Hari ke 3 tu, kami meneruskan perjalanan ke Franz Josef. Dah tanya orang hotel, katanye ambil masa 5, 6 jam juga drive ke Franz Josef..

Aku rasa sebab kami banyak kali stop, (semua tempat adalah cantik , maka haruslah ambil gambar) jadi perjalanan kami adalah dari jam 10 pagi hingga 4 petang. Kami ke Franz Josef ikut jalan Darfield, Springfield, lalu Arthur Pass dan taraaa.. sampai ke Franz Josef. Encik Suami ni mmg terror la jalan kat sini..Lagipun sebab co pilot yang sangat pandai tgk peta (aku le tu).. Oh..ya, sapa nak pegi South Island ni, mmg korang patut drive.. jalan dia sangat cantik, dan x sesat punye la..

On the way tu, kami lalu banyak ladang2, like seriyesli sangat cantik. Kami Singgah kat Arthur Pass utk lunch. Makan sandwich je la. itu pun vege sandwich ..
Ini Hotel yang kami duduk kat Franz Josef...sangat cantik dan selesa..

Kat Fraz Josaef ni, korang leh naik helikopter gi Glazier. Kire cam main salji la kat atas sana. KItaorang dah sampai kul 4 tu, trus rehat, and cari makan. Again, makan fish & chip.. aku makan apa ekk. ooo..ada kedai Indian kat sini, so..aku beli nasi & ikan ..sedap sangat..

KItaorang jalan2 petang tu, mmg kabus tebal dan mist kat area tu..Franz Josef ni cam area Fraser Hill, isolated..jadi kul 8 pm (masa tu baru nk gelap sikit2) dah sunyi.. nk kuar g mana pun x leh, lagipun kami dah jalan2 td, so, dok bilik tgk tv..saya tgk channel maori ok.. *cam la paham sangat..

Esoknye, kami pegi WildLIfe center kat depan hotel.. utk 4 orang kami kena bayar NZD60.. katanye leh nampak kiwi bird.. tp tnpt tu gelap uols.. x nampak apa pun..nasib la kat section yang documentary tu agak menarik sikit. Lama gak kami kat sana..Sempat la anak2 aku beli souvenir utk nenek depa, hasben aku beli utk kawan2 opis ni.. sambil aku pun sama sebenarnye.

Kang esok aku sambung perjalanan kami seterusnye..aku dah x de idea nk tulis..

H@zim's birthday treat @ Holiday Inn Melaka

We went to Melaka for H@zim's birthday treat, and this time we stayed at Kid Suite, Holiday Inn. Dah nama pun kid suite, so dia ada additional small room for kids. Ada katil double decker, meja kecik yang dia letak colouring book, and special bath rope for kids. Dah anak2 aku pun eksaited la..

As Melaka always being our weekend gateway, aku dah malas nk keluar..baik dok bilik tengok tv, tp si H@zim sibuk la pulak nk cuba River Cruise. And guess what, it is not bad..Pemandangan pun cantik, they really make an effort to make everything good. Good job!

Malam tu pulak, (bukan malam pun ), dalam kul 630 pm , aku dah kerah encik suami bawak aku gi Umbai.. sedap sangat rasanya makan seafood segar2.. seperti biasa, aku sorang je la yang makan seafood2 bagai ni..hasben & anak2 tgk je (dah memilih sangat makan..jadi sile tgk mak makan ok..).. Balik tu, kena singgah Mcd beli dinner utk 3 insan yang sangat memilih makan.

We love Melaka..dan jangan hairan kalau tiba2 weekend2 depan kami datang lagi..